café 'In de Grote Pint'

Ik woon en werk op hetzelfde adres. Ons huis werd gebouwd in 1879, ooit herberg “In de Vlaamsche leeuw” en in de 20ste eeuw werd het café ‘In de Grote Pint’. 

Toen we het pand kochten in 2004 en er nog geen sprake was van een leeratelier, hadden we al gekozen om bij de verbouwing de sfeer van het oude huis & café zoveel mogelijk te herstellen en de nieuwe uitbreiding aan de achterzijde van ons huis hedendaags aan te pakken. Bij mijn carrièreswitch in 2016 bleek het oude café een gedroomde locatie voor het ambachtelijke leeratelier. 

oude cafétoog

De oude caféruimte en de voute zijn nu het leeratelier van Mien Kaba en ademen een nostalgische sfeer. Tijdens de eerste twee jaar stonden mijn naaimachine en leer vrolijk naast een oude cafétoog en een glazenkast in mijn atelier.  Maar het atelier groeide en helaas heb ik opnieuw afscheid moeten nemen van deze meubels door plaatsgebrek maar je vindt nog veel knipoogjes naar de oude caféruimte…  

kwispedoor

Oudere mensen uit Sint-Andries hebben het café In de Grote Pint nog gekend.  Af en toe vertelde men dat ‘er nog een spuugbak’ stond, naast de kachel.   Toen ik deze kwispedoor of spuugbak vond op de rommelmarkt, moest die zeker een plaatsje krijgen in mijn atelier.  Vroeger was het normaal dat mensen er hun fluimen in kwijt konden in een café, zodat ze niet op de grond werden gespuwd.  In de 19de eeuw begon men bij ons spuwen in het openbaar ongepast te vinden, maar elders op de wereld vind je nog steeds spuwbakken.

byrrh

Op de oude foto die ik heb van ‘In de Grote Pint’, zie je een emaille reclamebord aan de gevel met ‘Byrrh’. Dat was een bijzondere drankje, gecreëerd in 1866 en officieel erkend in 1873.  Deze geneeskrachtige drank op basis van wijn en andere ingrediënten zoals koffie, cacao, vlierbloesem, kamille en kina, werd eerst via apotheken verkocht maar werd al gauw een populair aperitief.  Ondertussen vond ik zo’n emaille bord van Byrrh op een rommelmarkt in de Westhoek, maar mijn eega gaat niet akkoord om het op de gevel te plaatsen dus het staat in onze tuin… 

verbouwen in het coronajaar

Eind 2019 gingen we ons huis nog maar eens verbouwen. Mijn atelier barstte uit haar voegen en ik nam steeds meer plaats in. Het was tijd om mijn huisgenoten opnieuw ruimte te geven, ze hadden al héél veel geduld gehad met mij…  Alles moest ingepakt worden tot na de verbouwing, want er moest ook gewerkt worden in het atelier.

Toen kwam tante Corona langs en alles viel stil, ook onze verbouwing.   Pas eind juli 2020 ging de deur weer open.   

gek op schuifjes

Ja, ik heb een zwak voor laatjes en schuifjes… dus bij de herinrichting kwamen er weer héél wat bij.

vintage & op maat

De inrichting in mijn atelier is een samenraapsel van vintage, erfstukken, zelfgemaakte meubelen en stukken die gemaakt zijn door andere makers.  Het is een bewuste keuze om te gaan voor tweedehands,  geupcycled en zelfgemaakt. Wat ik niet tweedehands kon vinden heb ik zelf ontworpen en laten maken door lokale makers. Zo werd mijn stalen rek en het onderstel van mijn werkbank gemaakt door Staav, ook maker Handmade in Brugge.  Voor mijn fotostudio heb ik een plekje gevonden in de kelder.

oude kaders

Ik verzamel sinds mijn studentenjaren deze typische oude kaders, zonder er eigenlijk specifiek een doel voor te hebben, gewoon omdat ik ze mooi vond. Ik kocht ze alleen als ik ze voor een prikje kon vinden. Nu hangen ze overal rond in mijn atelier, vol met prenten die te maken hebben met leerbewerking, looien, oude reclamefoto's van handtassen, etc.

De meeste meubels in mijn atelier – behalve de zware machines – staat ook nog eens op wielen want ik verander graag eens mijn interieur…  Overal staan, hangen of liggen voorwerpen met een betekenis of een verhaal, trouvailles, …  Ik heb trouwens geen rommel, alleen lopende projectjes.

collega-maker

Pieter Boudens is een letterbeeldhouwer en kunstenaar en ook Handmade-in-Brugge-maker. Hij werkt klassiek maar ook speels. Bij een bezoek aan zijn atelier/winkel vond ik dit stuk. Dat moest ik gewoonweg meenemen naar mijn werkplek…

de singer van mijn grootmoeder

Mijn grootmoeder aan vaderszijde had 7 kinderen en dus heel wat naaiwerk.  Dit is haar oude Singer, aangekocht in 1935 voor 1.450 Bfr., wat behoorlijk veel geld was in de jaren 1930. De originele factuur én de handleiding heb ik erbij. Mijn vader - haar jongste zoon - vertelde dat hij veren uit het kippenhok moest halen om er de machine mee te ‘smeren’, met het natuurlijke vet van de kippenpluimen. Het naaimachinetje loopt nog als een trein.

Mijn voute is mijn ‘bureau’ en persoonlijk nest.

een zwak voor....vintage handtassen

Ik beken, dat is mijn zwakke plek.  Rommelmarkt, kringloopwinkel, tweedehandswinkel,…. ik ben steeds op zoek om mijn kleine collectie aan te vullen, zelfs op reis kan ik het niet laten. Er zijn er heel wat te vinden maar ik ben vrij kieskeurig : het tasje moet mij raken, door zijn vorm, sluiting, kleuren,…

Mijn atelier is de plaats waar volop mijn creatieve ei kwijt kan.

uniek & op maat

Mien Kaba staat voor handgemaakte unieke lederen handtassen. In mijn atelier staan geen handtassen te koop. Ik werk op maat en op vraag. Er staan heel wat voorbeeldmodellen en prototypes. Het is een bewuste keuze om niet te werken met een stock maar enkel op bestelling.

Kom je bij mij, dan wil je graag jouw kleuren, persoonlijkheid, gebruik,… weerspiegeld zien in de unieke tas waarvan we in samenspraak de details bepalen. Ik ontwikkel voorbeeldmodellen, met al dan niet aanpasbare onderdelen, zoals de riem, de flap,… die telkens op maat worden gemaakt. 

Een stoer bruin rundsleer gekozen? Of liever een zachtroze kabeljauwhuid? Of breng je je eigen oude jas, zetel, tas of schoenen mee want je kunt bij mij ook terecht voor het maken van tassen uit hergebruikt leer. We kijken samen welke stukken hergebruikt kunnen worden.

kabamien

Een Kabamien is een model waarmee ik mijn atelier ben gestart in 2016. Dat is een handtas met aanpasbare flappen, zodat je met één duurzame handtas toch veel verschillende mogelijkheden hebt. Een zachtroze flap in de zomer? Een donkerblauwe in de winter? Of eens eentje met visleer voor een bijzondere gelegenheid? Nieuw groene laarzen gekocht en nu graag een nieuwe groene flap?

Ondertussen zijn er nog andere modellen bijgekomen met aanpasbare onderdelen.

Mijn bedoeling is niet om zoveel mogelijk handtassen te verkopen, maar wel een duurzame tas die het ideaalbeeld is voor die persoon. Ideaal is wanneer je met jouw tas ontzettend lang doet, en geen andere tassen meer nodig hebt, toch? 

Je kan elk detail van jouw handtas bepalen : model, buitenleer, voeringsleer, breedte en lengte van de riem of handvatten, type gesp of sluiting, kleur van het stikgaren en de randafwerking. Elke handgemaakte tas is een uniek exemplaar, het is jouw kaba en dat wordt aan de binnenzijde in de tas verwerkt.

Meestal is er een maand of drie tussen eerste contact en het in ontvangst nemen van jouw exemplaar.  Het hangt ervan af hoe lang de wachtlijst is…

“Een circulaire economie in de strikte betekenis is een economisch systeem waarin bedrijven grondstoffen niet uitputten en waarbij ze reststoffen volledig opnieuw inzetten. 

Dat betekent : duurzaam omgaan met grondstoffen en materialen en reststoffen zoveel mogelijk opnieuw gebruiken om zo de druk op het milieu te doen dalen. Dat betekent ook dat van bij het ontwerp van een product moet worden nagedacht over een langer of op z'n minst tweede leven.

Wereldwijd heeft de massale ontginning van grondstoffen, maar ook de bewerking, het transport, de productie op basis van die grondstoffen en het uiteindelijke weggooien van die producten, ook een enorme impact op het milieu en het klimaat.”

kringloopeconomie bij mien kaba

Ik wil bij Mien Kaba niet zomaar aan greenwashing doen maar een doorgedreven keuze maken in alle aspecten van mijn leeratelier. Dit gaat om meubilair, materiaal, ruimtegebruik, afval, stock,…

Bij materiaal gaat het bijvoorbeeld om de keuze die ik maak bij leer aankopen (oorsprong, kwaliteit, eindereeks,…) en hergebruik van leer. Ook het recupereren van gespen, slotjes, ritsen, die dan nog kunnen dienen voor het maken van prototypes. In de inrichting in mijn atelier is gaat het om een bewuste keuze voor tweedehands, hergebruik en zelfgemaakt of lokaal laten maken. 

minder maar beter

Ik wil de wereld niet belasten met nog meer producten door massaal handtassen te maken, elk seizoen andere, meesurfen op elke trend en dan volgend jaar weer opnieuw, het opbouwen van een stock,… Een duurzame op maat gemaakte tas  zit als gegoten en kan jaren mee.  Zelfs bij het maken van een tas denk ik erover na hoe ze ooit hersteld kan worden.

re-pare re-cycle re-use make-over

De meeste duurzame handtas… is de handtas die je al hebt. Daarom vind ik het belangrijk bestaande tassen te herstellen of een mogelijkheid te bieden een tas te laten maken uit hergebruikt leer of een oude tas om te laten bouwen tot een ‘nieuw’ exemplaar.

Een dierbare handtas die wat liefde en vakmanschap nodig heeft, wordt dus met veel plezier hersteld. Of heb je een grote tas die je zo mooi vindt maar niet zo handig en wil je die ombouwen? We kijken samen welke make-over mogelijk is.

herkleuren ?

Ik doe heel wat herstellingen in mijn leeratelier, maar voor het herkleuren van handtassen werk ik samen met Hoihoi uit Gijzenzele. Woon je dichter bij Brugge? Je kan jouw tas gerust bij mij afgeven. Je handtas wordt opgehaald door Justine Moens van Hoihoi die jou verder zal contacteren met een offerte op maat.   
 

Hoi Hoi

samenwerken is altijd een meerwaarde !

een jasje voor jouw tasje

Bij het verpakken van mijn handtassen maak ik gebruik van stoffen tasjes. De tasjes worden genaaid uit restpartijen van stoffen en zijn allemaal verschillend. De handvatjes van het stoffen tasje worden terzelfdertijd gemaakt met de handtas zelf, in hetzelfde leer van de handtas.

zero waste ?

Ik probeer mijn afvalproductie in mijn atelier tot het absolute minimum te beperken. Leerafval heb ik in feite niet : grotere reststukken worden bijgehouden op kleur en soort. Kleine reststukken leer vinden altijd hun weg naar juwelenmakers, creatievelingen,… Ik houd al jaren mijn afgesneden draadjes bij van mijn garens, de rondjes die ik uitklop, het schalmsel uit mijn schalmmachine, de visleerrestjes in bokalen,…  Waarom? Omdat ik er wel eens iets mee ga aanvangen. Papier en karton, metalen mesjes en zo worden natuurlijk gesorteerd. Het enige wat moeilijk blijft, is de verpakking van materiaal zoals gespen, mesjes, lijm,… waar vaak plastic wordt gebruikt maar dat gaat gelukkig om erg beperkte hoeveelheden.

bewust shoppen ?

Ben je op zoek naar duurzame mode ?  Niet altijd eenvoudig deze zoektocht.  COSH! is een platform voor duurzame mode om snel, makkelijk en gericht merken en winkels te vinden in jouw buurt.  Van vintage bruidskledij tot zwempakken uit gerecycleerd plastic uit de oceaan, over vegan schoenen en tassen tot hergebruikte jeans.  En het leeratelier van Mien Kaba?  Die vind je er natuurlijk ook terug…

COSH!

Maak kennis met winkels en merken die meer duurzame kledij en accessoires verkopen dan de grote fast fashion-ketens.