dit ben ik

Dit beeld is genomen door mijn oudste dochter op een willekeurige avond in mijn atelier. Ook al is deze foto niet haarscherp, wilde ik toch hiermee starten omdat ze voor mij het juiste gevoel weergeeft : gelukkig, in mijn nest, waar ik thuis hoor. Hieronder wil ik mijn verhaal vertellen, met een selectie van kleine en grote bijzondere momenten in mijn carrière als leerbewerker tot nu toe.  

passie voor ambacht

Ik had als architecte een boeiende loopbaan achter de rug in de erfgoedzorg, maar de lokroep om met mijn handen te werken bleek te groot. Toen ik een aantal jaren geleden kennismaakte met het ambacht van marokijnbewerking of leerbewerking, was dit liefde op het eerste gezicht.

Het kriebelde zodanig dat ik twee opleidingen leerbewerking combineerde (Marokijnbewerking bij Syntra-West Roeselare én leerbewerking bij het Provinciaal Centrum voor Volwassenenonderwijs in Lokeren) en ook nog probeerde bij verschillende ambachtslieden bijkomende technieken te leren. Het gaat om materialenkennis (soorten leer, afwerkingsproducten, lijmen, lederverf, fournituren,…), om machinekennis (verschillende soorten machines leren gebruiken) en ook alle basistechnieken die nodig zijn om een tas te maken volgens de regels van de kunst : patronen tekenen, snijden, knippen, doorslaan, splitten, schalmen, filteren, assembleren, stikken en afwerking. Dit zijn de traditionele technieken zoals ze gebruikt worden in de klassieke handgemaakte kwaliteitstassen om een duurzaam en kwaliteitsvol product te maken.

de knoop...

… werd doorgehakt. Eind 2015 nam ik ontslag op mijn werk, weg met zekerheden en pensioen. Hallo toekomstdromen, ondernemerschap, boekhouding, creativiteit,…. en ik stortte me volop en met tonnen energie en enthousiasme in de voorbereidingen op mijn nieuwe leven.  

de voorbereidingen

Een website, logo, visitekaartjes ? Voor dit aspect van mijn zaak zat ik op rozen en kon ik bij mijn broers bij Say Hey terecht.  Drukke tijd van voorbereidingen : mijn naam op de ruit plaatsen, foto's leren nemen van mijn handtassen op mijn keukentafel (nee, ik had toen nog geen fotostudio…),  bokken laten maken om mijn leer op te leggen,…

het openingsweekend op 1-2-3 april 2016

Ons huis dateert uit 1879 en was gebouwd als herberg en later café “In de Grote Pint”. Nu stond mijn naaimachine, leer, werktafel,…. vrolijk naast de oude toog in de vroegere caféruimte.  

handmade in brugge

Geen label waar ik trotser op ben dan dit : mijn erkenning als Brugse maker. In oktober 2016, nauwelijks 6 maand na de opening van mijn atelier.  Ik ben fiere houder van dit label, maar het is meer dan een bordje aan de ruit. Dit label vormt een erkenning van lokaal en ambachtelijk vakmanschap en als labelhouder maak je deel uit van een inspirerend netwerk van ambachtelijke ondernemers.  

Handmade in Brugge zet Brugge op de kaart als stad waar het ambachtelijke maken een toekomst krijgt. Ze inspireert en stimuleert co-creatie en innovatie door het verbinden van ambachten en technologie en draagt bij tot een creatief en gunstig klimaat voor ambachtelijke ondernemers. Nergens beter dan Brugge dus om een maker te zijn (en ik ben nochtans een ‘aangespoelde’ zoals dat hier wordt gezegd).

handmade in brugge

Brugge als stad van inspirerende makers, ontdek ze allemaal op de website van Handmade in Brugge! Van elke maker werd een kort filmpje gemaakt door Klaas De Buysser in opdracht van  Handmade in Brugge.  

een nieuwe uitdaging

Eind 2016 kwam er een nieuwe uitdaging bij : of ik tijdelijk les wou geven in leerbewerking ? Gedurende 3 maanden mocht ik de vaste lesgeefster vervangen aan het WAK (Westhoek Academie Koksijde) en les geven aan 3 groepen van telkens 12 enthousiaste dames.  Een beetje 'back to my roots', want mijn ouderlijk nest staat in Oostduinkerke. Een erg drukke periode waarin ik mezelf ook beter leerde kennen, hoe ben ik als lesgeefster? Ik heb alvast ontdekt dat ik het erg fijn vind om mijn ambacht door te geven. En… ik heb het gebruik van visleer kunnen introduceren bij de cursisten en we zijn aan de slag gegaan met zeetong.

1 april 2017 = 1 jaar mien kaba

Ik had er niets beters op gevonden om mijn 1-jarig bestaan te vieren dan mijzelf een tripje Nederland cadeau te doen  met als kers op de taart een bezoek aan  het handtassenmuseum in Amsterdam, iets wat al héél lang op mijn verlanglijstje stond. Jammer genoeg sloot het private museum in april 2020 de deuren wegens financiële moeilijkheden. 

Het Tassenmuseum Amsterdam was een museum dat gespecialiseerd was in handtassen, buidels en koffers. De collectie bevatte zo'n 4.500 items, van 1500 tot heden. Het was het enige museum in de wereld met zo'n uitgebreide en gespecialiseerde collectie op dit gebied. Behalve de museale collectie was het ook een schitterend grachtenhuis waar je een zalige high tea kon krijgen. Hieronder wat foto's, dan kun je er ook nog even van genieten.

kinderen in het atelier

Af en toe kreeg ik al eens bezoek van een klas uit een lagere school, in het kader van een project op school rond ambachten.  Altijd fijn om te doen en kinderen kunnen zo ongegeneerd nieuwsgierig vragen stellen, zalig !   Ook werd er al geknutseld in mijn atelier, met leuke resultaten.    Ik had jullie graag wat foto's getoond maar ik mag niet zomaar foto's van kinderen op mijn website plaatsen, hoe trots ze er ook op staan met hun zelf gemaakte lederen accessoires.

handmade in belgium

Wil je zeker zijn dat je Belgische kwaliteit koopt?

1 + 1 = 3

Ik houd er erg van om samen te werken met een andere creatieve maker of kunstenaar, omdat ik vind dat co-creaties méér zijn dan de optelsom van de kunde van twee makers.  Een goede match zorgt voor vuurwerk en een grote creatieve boost !

 

(postkaart collectie Eperon d'Or, Izegem)

In september 2017 kon ik dit voor de eerste keer realiseren. Vooral de samenwerking met Denis de Gloire, ‘schilderijenmaker en color constructor’ uit Waregem, was een groot succes. Nieuwsgierig ? Kijk maar eens bij mijn handtassen onder  ‘samenwerkingen’. Het event met tentoonstelling  Ambacht_Kunst lokte op zondag 24 september 2017 meer dan 1000 bezoekers op één dag… En de handtassen ? Binnen een paar uur allemaal verkocht, fijn toch ?  

in de boekskes

Tijdschrift MIK - Mode Interieur Kunst van Syntra West, editie 2017

wonderwijs op bezoek

Een héél leuke ervaring was het bezoek van een klas van Wonderwijs uit Brugge. Niet enkel omwille van het bezoek zelf, maar de tekeningen en de uitspraken van de kinderen waren zo fijn. Ik kan er nog van genieten.

de waarheid komt uit de kindermond

“Dominique zorgt voor het milieu.  Ik vond het vooral interessant dat zij alles zelf kan maken.  En ze vermaakt ook dingen.  Zij heeft echt talent.  Het model 'Mien Kabatje' vond ik het mooist.” (Louise)

“Ik vond het superleuk en geweldig hoe je het allemaal doet en dat we mochten komen.” (Manon)

“Het zijn mooie tassen! Ik vond het leukste het KABAMIENTJE.” (Vince)

“Mijn reactie is: Ik heb er veel uit geleerd. Misschien wordt dat ook mijn job zo met handen werken.” (Aiko)

“Dominique is een aardige mevrouw.  Haar werkplek is heel klein, maar wel handig.” (Wout)

“De winkel was gevuld met mooie dingen en mooie vachten."(Nienke)

“Ik heb geleerd dat je dingen niet zo snel mag weggooien maar dat je het eerst moet proberen te vermaken.” (Shania)

“Ik vond het leuk om aan die stokoude slangenhuid te voelen.” (Thibo)

“Tof dat je dingen maakt uit leer en dat je dingetjes een nieuw leven geeft.” (naamloze reactie)

“Ik heb heel wat bijgeleerd.” (Isaura)

future materials met handmade in brugge

Voor het project FUTURE MATERIALS, georganiseerd door Handmade in Brugge, gingen enkele makers aan de slag met nieuwe materialen: zalmleer, draf (restproduct bierbrouwen), mycelium (schimmeldraden), vegetarisch leer, algenverf en blauwdruk. Ook het brede publiek kon tijdens een aantal workshops zelf gaan experimenteren.
De expo in april 2018 vatte de resultaten en trajecten van FUTURE MATERIALS samen. Zelf kon ik werken met vegetarisch leer (zelfgekweekt, of dat was toch de bedoeling…) en zalmleer dat op een nieuwe manier werd gelooid in België.
 

eigen kweek

Na een workshop “Bacterieel leer” in de Makersrepubliek bij Handmade in Brugge kon ik aan de slag met het kweken van mijn eigen 'vegetarisch leer'. Was iets minder evident dan ik had gehoopt, maar op de expo stonden uiteindelijk wel twee handtasjes die ik kon maken met dit materiaal.  

Nieuwsgierig naar de kweek ? Onder ‘leer & keuzestress’ vind je wat meer uitleg over dit type leer.

Foto's expo Future Materials : copyright Jonas Leupe / Handmade in Brugge

moet er nog zalm zijn ?

Ook met zalm kon ik een paar handtasjes maken voor de expo van Future Materials.  Iedereen kent ze wel, die typische handtasjes van de jaren 1930 – ’40…  Ze zijn nog steeds populair bij liefhebbers van vintagemode (yep, schuldig!). In het ergste geval zijn ze gemaakt van de huiden van krokodil, slang,… of ‘nep-exoten’ door een print op rundsleer. 
 

Voor het zalmleerproject wou ik wel tasjes maken met een knipoog naar de typische ouderwetse tasjes, maar geen imitatie van de oude modellen. In plaats van huiden van exotische soorten (waar ik nooit mee zou willen werken) zoals krokodil, slang en andere slachtoffers, kan er gewerkt worden met afval uit de visindustrie. De textuur en oppervlakte van vishuiden zijn ideaal om dat typische effect te krijgen op deze handtasjes. Bij dit project ging het om zalmhuiden die op een experimentele manier gelooid werden in Gent, dus ik was gebeten om ermee te mogen werken.  

Nieuwsgierig naar dit type leer ? Onder ‘leer & keuzestress’ vind je wat meer uitleg over visleer. 

Bij ‘handtassen & meer’ kun je heel wat voorbeelden vinden van mijn Surf 'n Turf handtassen met diverse soorten visleer.

ambacht in de kijker 2018

Dit is een jaarlijkse wedstrijd. Ze heeft als doel om Belgische kwaliteitsvolle ambachtsmannen en -vrouwen te laten schitteren en om de ambachten te promoten bij het grote publiek.  Men wil ook jongeren te enthousiasmeren voor het ambachtsvak.  Dit wordt ondersteund door de FOD-economie en talrijke partners. 

In 2018 was ik één van de 10 gelukkige Belgische laureaten.  

voor de camera

Naar aanleiding van deze wedstrijd werd een kort filmpje gemaakt over het leeratelier van Mien Kaba.

als je wil vliegen, moet je durven gaan

Filmpje van de POM West-Vlaanderen over Mien Kaba, ambassadeur van Start&Go.

Dan groeit de nieuwsgierigheid : wie is de vrouw achter 'Mien Kaba' …. en dus geef je een interview dat niet alleen over handtassen gaat.

onderneemstersduet

Eind 2018 stapte ik in een mentortraject voor onderneemsters in Vlaanderen onder de vleugels van Markant VZW. Zo even tussendoor in Brussel, tussen mijn werk in mijn leeratelier en de wedstrijd van Ambacht in de Kijker : een speed date met 30 seconden pitch om de perfecte match te vinden voor een LATrelatie van een jaar... Onderneemsterduet gaf me de kans om als mentee ontzettend veel bij te leren van mijn mentor Ilse Dieltjens. Zij is financieel ondernemingscoach en haar motto is ‘hou het simpel’ met gezond boerenverstand.  Haar ervaring als onderneemster en haar kennis van financiële en marketingstechnieken waren verrijkend.  

mijn mentor-voor-een-jaar & ik

Doe ik dan alles wat mijn mentor me aangeraden heeft ? Neen. Ik blijk geen ‘typische’ onderneemster te zijn die groeien als doel ziet. Of toch wel, maar niet in cijfers. Soms moet je gewoon doen wat je gelukkig maakt. En niet dat wat misschien het beste is. Maar ik heb wel ontzettend veel geleerd en kan mijn keuzes nu nog bewuster maken. En daar ben ik Ilse Dieltjens ontzettend dankbaar voor.  

www.tendens.tv/2018/12/3-x-ambacht-3-x-maker-mien-kaba/

Het filmpje van “3 x ambacht, 3 x maker” op de website vanTendens !

internationale aandacht

Fijn artikel in het Inflight & Business magazine ‘Discover Benelux’ (Brussels Airlines, British Airways, Luxair en KLM) in de special genaamd ‘(Hand)made In Belgium’

Zo lag ik even in de luchthaven van Londen, Amsterdam, Luxemburg, Brussel, Birmingham, Berlijn, Zurich en Edinburgh en op de Eurostartrein.

filmclub 'het spoor'

In februari 2019 kreeg het begrip ‘lijdend voorwerp’ voor mij een nieuwe betekenis… want toen kwam filmclub Het Spoor mij enkele dagen filmen. Ze wilden graag het proces van een handtas vastleggen vanaf eerste contact met een klant tot het finaliseren en afgeven van de handtas. Wat een week !
Het resultaat was een film van een kwartier die Europa heeft rondgereisd als deelname in een wedstrijd van amateur-cineasten.

mt magazine

‘Management Team Magazine' in een editie over de maakindustrie.

'hoe maakt u het ?'

Erfgoeddag 2019 met als thema ambachten en vakmanschap, een gedroomde kans voor de Brugse Erfgoedcel en Handmade in Brugge om met elkaar in zee te gaan. Als maker mocht ik inspiratie zoeken in Brugse erfgoedcollecties. Ik vond in het Brugse Stadsarchief twee stukken die me onmiddellijk boeiden : de stadsrekeningen van 1307 en verschillende koopmansboeken uit de 15de eeuw.

erfgoeddagnocturne

Op deze exclusieve avond mocht ik vertellen over wat me inspireerde in het Brugse stadsarchief. Unieke ontmoeting tussen oud & nieuw !

(foto's Nocturne Stadsarchief - copyright Erfgoedcel Brugge + eigen foto's)

de brugse stadsrekeningen van 1307

De stadsrekeningen van Brugge uit 1307 zitten gebundeld in een lederen kaft, waarvan het haar van het dier niet volledig werd verwijderd bij het looien. Ik vermoed dat de huid van een geit of kalf afkomstig is, maar ik ben het niet 100% zeker.  Is dit zo bedoeld of is het een slordig gemaakte kaft? Hoe duurzaam is een lederen kaft? Deze ging alvast al minstens 712 jaar mee…

 

(foto Nocturne Stadsarchief - copyright Erfgoedcel Brugge)

koopmansboek uit de 15de eeuw

De 15de-eeuwse koopmansboeken uit het Brugse stadsarchief zijn eigenlijk de boekhouding van een private koopman, die het geheel meenam in een lederen omhulsel.  Fascinerend om te zien hoe tijdloos deze vormgeving is…, niet zo anders dan een aktentas of een laptoptas uit de 21ste eeuw.

stadsmagazine brugge, maart 2019

‘Hoe maakt u het?’ Erfgoedorganisaties en ambachtelijke ondernemers ontmoeten elkaar op Erfgoeddag. Hier een leuk artikel met hoofdarchivaris Jan D'Hondt, met wie ik mocht rondneuzen in het stadsarchief op zoek naar leer & meer.

 “ Welkom In de Grote Pint, welkom in de wondere wereld van Mien Kaba. ”

mmm.... een béétje ijslandvaarder hé, is een knipoogje naar mijn roots - leuk artikel in de zomereditie van steps in 2019
"ik ben slechts nieuwsgierig," zei albert einstein.

… dus wanneer er in de pas gerestaureerde Handelsbeurs in Antwerpen “Fashion Talks” (november 2019) wordt georganiseerd, ben ik er héél graag bij.  Het was dé bijeenkomst van de modesector met inspirerende sprekers en fijne ontmoetingen - zalig om weer eens verrassende en verfrissende zaken te zien en te horen! Merci aan Flanders DC om het dan nog op zo'n mooie locatie te organiseren.  Op dag 2 "creative ville" voor wie inspiratie wou opdoen over ondernemen in de creatieve sector - toptalenten, jonge helden en bruggenbouwers - en dit over alle creatieve sectoren heen - energieboost !

brody neuenschwander & me

Het leukste project van 2019 : de samenwerking met kalligraaf Brody Neuenschwander, een erg veelzijdig kunstenaar. Ik vroeg hem of hij het zou zien zitten om op leer te werken, en of ik het dan in stukken mocht snijden… ? Ja hoor!

Nieuwsgierig naar het resultaat? Onder ‘handtassen’ vind je bij ‘samenwerkingen’ de serie ‘brody neuenschwander by mien kaba 2019 series of twelve handbags’ .

"Would you agree to make a work of calligraphy on leather, if I told you I was going to cut it into pieces?”

brody neuenschwander & me

The 2019 series of twelve handbags  is a collaboration between Brody Neuenschwander and me.   Brody Neuenschwander is a calligrapher and text artist living in Bruges. He works on every conceivable material, from paper and parchment to metal, glass, textiles and the human body. He has worked for more than 30 years with British filmmaker Peter Greenaway, collaborating on films, operas, installations and performances. For me as a leatherworker collaborating with this artist gives a special energy and meaning to each handbag.

You hold me, I hold you, all your hopes, fears and dreams are archived in the pockets of my heart.  I have entrusted to you my secret desires.  Take me with you.  Never leave me behind. I need to know you are there, protecting my treasures.  Centuries from now, when archeologists dig through my settled layers, they will find, in the depths, a bundle of love letters, and they will know we loved each other.

mijn allereerste stagiair

Een heel fijne ervaring begin 2021! De uitdaging : iemand die nog nooit met leer had gewerkt in twee weken zoveel mogelijk bijbrengen. Ze kon wel perfect naaien, patronen tekenen,… maar leerbewerking was nieuw voor haar. Het resultaat mag er zijn, maar het was dan ook een stagiair met bakken talent.  In mijn fotostudio kon ze haar resultaat op een leuke manier in beeld brengen. Ben fier op haar !